Friday, May 29, 2009

.ganu kite - day 1.

assalammualaikum..

ok, this will be the update for the last post..

pagi tadi kami keluar rumah ni seawal 8.10 pagi ke Universiti Malaysia Perlis a.k.a UMT.
Forum bertajuk 'silat cekak sebagai budaya warisan negara' telah dibincangkan bersama 3 orang ahli panel di mana 2 orang ahli panel merupakan wakil dari psscm dan seorang ahli panel lagi adalah wakil dari UMT.

2 wakil dari PSSCM adalah Datuk Haji Maideen Kadir Shah a.k.a my beloved pak teh dan Prof Madya Dr Haji Abdul Majid Ismail manakala seorang lagi ahli panel, iaitu wakil dari UMT adalah seorang ustaz (maaf saya terlupa nama beliau) di mana beliau merupakan bekas kaunselor dan berkhidmat sebagai seorang pensyarah di dalam bidang kaunseling di UMT.

First round of the forum, the moderator (Kdr. Roslizan Ahmad Tajudin) asked first and 2nd panel regarding what they have gone through psscm, what they have learned and practic till they become what they are now.

Bagi Datuk Maideen, apa yang beliau pelajari dari almarhum ustaz Hj Hanafi pada peringkat awal pembelajaran silat cekak adalah:
  1. tidak bercakap bohong
  2. tidak pecah amanah
  3. tidak memungkiri janji
Bagi Dr Majid pula, beliau bercerita tentang pengalaman beliau belajar silat cekak di usm pada tahun 1973 di mana pada mulanya beliau memasuki silat cekak hanya kerana ingin mencari sesuatu aktiviti yang mengeluarkan peluh dan beliau sangat berminat mempelajari benda-benda yang pelik kata beliau. Alhamdulillah, setelah mempelajari seni silat cekak dan mengikut apa yang di ajar oleh guru, beliau mendapati bahawa seni silat cekak bukan silat biasa dan jauh sekali terdapat pekara pelik yang diajari yang dapat memesongkan akidah.

Bagi panel jemputan dari UMT pula, moderator bertanyakan soalan berkenaan budaya di dalam UMT. Maaf, saya sebenarnya concentrate dengan apa yang beliau perkatakan cuma mungkin salah saya tak faham dengan apa yang beliau perkatakan. jikalau tak salah saya, beliau perkatakan tentang pelajar2 di UMT cuma saya agak kurang jelas dengan penjelasan beliau mengenai budaya di UMT pada first round of the forum.

On the 2nd round of the forum, moderator meneruskan soalan beliau dan kali ini dimulakan dengan ustaz dari UMT itu. Kali ini moderator bertanyakan soalan rasanya budaya bagaimanakah yang patutnya diterapkan di negara kita ini. Ustaz itu memberi penjelasan tentang SYAS (Semua yang awal itu special) dan menceritakan pengalaman beliau mendidik anak ini dengan menggunakan budaya SYAS ini. Di sini beliau menceritakan seawal mana beliau dan keluarga bangun awal dan kebaikan membuat sesuatu perkara dengan awal. mungkin inilah budaya yang beliau rasakan patut diterapkan di dalam negara kita.

Datuk Hj Maideen menyambung dengan soalan yang sama. Beliau meneruskan dan mengupas dengan lebih detail tentang apa yang beliau perkatakan di pusingan pertama forum ini dan ditambah pula dengan pantang larang silat cekak dan juga 3 TA ( harta, takhta dan wanita).Bagi saya, kupasan beliau sungguh menarik dan tak perlulah saya perjelasakan di sini. saya rasa apa yang beliau perkatakan itu singguh berharga dan tak dapat saya nak menjelaskan kembali di dalam entry kali ini. Begitu juga dengan apa yang diperkatakan oleh Dr Majid.

Sesi soal jawab diadakan pada pusingan ketiga forum dan kesimpulan pada pusingan ke4. bak kata moderator dah macam boxing dah... ada byk round.. lol!

mudah-mudahan apa yang baik yang kita dapati dalam forum kali ini dapat kita ambil dan mempraktikkannya terutama sekali pada semua ahli silat cekak.. :)

ok, mari menulis seperti biasa.. seperti sitot mysteritot yang ske merapu meh.. haha..
selepas abes je forum tu, kami semua di jemput untuk menjamu selera...
ngap ngap ngap..
nyum nyum..
burpp...
hahahaha..

then, ayah adi n abg hafiz balik ke homestay kami..
but me n ibu followed kak apop, kak mummy, kak hes and abg awe to kak mum's home stay.. hehehe..
waaa.. indah nye permandangan dari tempat mereka ini..
bilik dorang ni megadap laut tau..
cantik, indah dan nyaman sekali permandangan di situ..
I took a nap for 1/2 hour and when i woke up, we went back to my home stay..
there, i continue my sleep until 4.30 pm..
haha.. tido je keje dak ni.sket2 tido..

then, dalam pukul 6 ptg mcm tu, kami meneruskan pencarian kami..
pencarian apa???
pencarian kedai makan..
memandangkan tahap kelaparan aku cam dah nak makan bibi dah tyme tu.. grrr..
kitorang gi satu tempat best kat terengganu ni..
dia jual suma jus gelas besar woo!!!
best sangat..
saya minum fresh orange..
sedap bangat...
antara menu yang kami order adalah.....
jus oren, jus nangka, jus epal, jus asam boi, jus tembikai,jus nanas
nasi lemak, nasi dagang, rojak ayam, laksam, laksa ganu..
alhamdulillah... perut kami semuanye kenyang.. hati pon sonang..

then, kami singgah di mydin kat ganu ni..
MasyaAllah... ramainya manusia..
suke benau org ganu ni sopping kat mydin...
dah dapat beli barang2 yang kitorang nak beli tu.. kami pon balik laa ke penginapan masing2..
and right now the clock shows 10.58 pm..
sume orang da penat2 masuk tidur only me left updating this blog..
i shud sleep early today since we got to wake up early tomorrow..
nite-nite everybody..
wassalam.. :)


p/s: ko!! aku jumpa ko!! terkejut tapi happy gak.. sempat gak ko kenakan aku eh? ciss.. da ar da kurus skrg.. hikhik.. :)

2 comments:

mili said...

dey ko pegi unibesiti malaysia PERLIS pastu zapp ko da smpai homestay tido stgh jam haha gile otromen ko.

shidaroslin said...

maksud aku pas aku bgn dr tido 1/2 jam tu laa br aku g home stay aku blk.. grr..